Artykuł
Budowa węzła integracyjnego w Kościerzynie połączona z rewitalizacją i adaptacją dworca kolejowego oraz utworzeniem komunikacji zbiorowej w Powiecie Kościerskim
- Informacje podstawowe:
Projekt finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 9. Mobilność Działanie 9.1. Transport miejski Poddziałanie 9.1.2. Transport miejski.
Lider Projektu: Gmina Miejska Kościerzyna
Partner Projektu: Gmina Kościerzyna
Okres realizacji projektu: 03.04.2017 – 14.06.2024
Obszar realizacji projektu: teren Miasta Kościerzyna i Gminy Kościerzyna
- Cel projektu
Głównym celem projektu była poprawa systemu transportowego Kościerzyny poprzez utworzenie węzła komunikacyjnego integrującego transport indywidualny (rower, samochód) i zbiorowy (autobus, kolej). Rozwój systemu transportowego poprzez utworzenie węzła komunikacyjnego w Kościerzynie zdecydowanie poprawił jakość systemu transportowego regionu. Inwestycja wpłynęła na usprawnienie połączeń, zapewniła efektywne skomunikowanie Kościerzyny z pozostałą częścią województwa pomorskiego, co pozwoliło na zwiększenie płynności i przyspieszenie ruchu, likwidując tym samym problem zatorów drogowych. Wszystkie czynniki opisane powyżej przyczynią się w dłuższym okresie czasu do osiągnięcia celu nadrzędnego, jakim jest poprawa spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego w województwie pomorskim. Dodatkowo realizacja inwestycji przyczyni się do redukcji emisji CO2.
- Zakres projektu
Projekt realizowany był w czterech etapach:
Etap I – konserwacja, rewaloryzacja i adaptacja zabytkowych obiektów Zespołu Dworca Kolejowego w Kościerzynie obejmuje działania w:
- budynku dworca PKP,
- budynku magazynowym – przystającym do ścian budynku dworca PKP,
- budynku toalet.
W budynku zlokalizowano funkcje kulturalne, muzealne, wystawiennicze, edukacyjne, usługowe (część restauracyjna) oraz funkcje komunikacyjne (kasa biletowa PKP i poczekalnia dla pasażerów). Zakres prac objął m.in.: remont ścian, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, posadzek, stropów, wymianę i wykonanie odpowiednich instalacji.
Etap II – zagospodarowanie terenu węzła integracyjnego objęło budowę parkingu typu Park&Ride dla samochodów osobowych (w tym dla pojazdów osób niepełnosprawnych), motocykli i rowerów oraz przystanków autobusowych.
Etap III – budowa linii transportu rowerowego na odcinkach: Kościerzyna – Skorzewo, Kościerzyna – Sarnowy, Kościerzyna – Dobrogoszcz oraz Kościerzyna – Wielki Klincz o łącznej długości ok. 15,077 km.
Etap IV – zakup taboru autobusowego.
W ramach projektu zrealizowano również tzw. instrument elastyczności - kampanię informacyjno-promocyjną promującą transport zbiorowy i niezmotoryzowany.
- Efekty projektu
Produkty projektu:
- 1 wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy
- 1 wybudowany parking typu Park&Ride
- 5 zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej
- 15,077 km wybudowanych linii transportu rowerowego
Bezpośredni rezultat projektu:
- 285.435 pasażerów publicznego transportu zbiorowego korzystających rocznie z infrastruktury/taboru objętych wsparciem
- Montaż finansowy projektu
Całkowita wartość realizacji zadania: 42 983 762,57 zł
Wartość kwalifikowana zadania: 34 065 427,43 zł
Wartość niekwalifikowana zadania: 8 918 335,14 zł
Całkowita wartość realizacji zakresu Miasta Kościerzyna: 29 587 961,64 zł
Całkowita wartość realizacji zakresu Gminy Kościerzyna: 13 395 800,93 zł
Dofinansowanie do całości realizacji: 28 628 230,83 zł
Dofinansowanie do zakresu Miasta: 17 283 322,21 zł
Dofinansowanie do zakresu Gminy: 11 344 908,62 zł